گوجوکای شهر ری

باشگاه شیهان ابراهیم خانی

گوجوکای شهر ری

باشگاه شیهان ابراهیم خانی

اخبار باشگاه کانون فرهنگی امام خمینی

In the name of Allah
This lecture about the history of karate.
Karate is a martial arts will be in the 2020 Olympics. And Iran is a strong country that has accumulated in recent years kumite team won first place in the world dominated the sport for Japan

       تاریخچه گوجوریو

   استاد شوجون میاگی

    گوجوریو به معنی نرم و سخت ، ترکیب مناسبی است از ورزش سنتی اوکیناوا و ورزش سنتی چین .

   گوجوریو در سر استاد بزرگ "شوجون میاگی " بوجود آمد. او ابتدا نزد استاد " هیگاناوا" که " ناهاته " تدریس می کرد رفت و در این رشته سرآمد شد . پس از مرگ استاد هیگاناوا او به چین رفت و سیستمهای رزمی " شائولین " و سیستمهای لطیف هنرهای رزمی چین را مطالعه نموده و سپس به اوکیناوا بازگشت و نام " گوجوریو" را که از یک اصطلاح ادبیات قدیم چینی به نام "بوشی " گرفته شده است را بر روی سبک ابداعی خود نهاد.

   استاد میاگی در سال 1928 به دعوت استاد " گوگن یاماگوچی " به ژاپن مسافرت کرد و او را تحت تعلیم گوجوریو قرارداد و به اوکیناوا بازگشت .

   استاد گوگن یاماگوچی گوجوکای را ابداع نمود و از این طریق گوجوریو را در سراسر جهان گستراند . استاد میاگی عقیده داشت که اصلاح شخصیت بسیار مهم است و در جهت اصلاح شخصیت ورزشکاران کاراته ، جملات قصار بسیار زیادی از او به جای مانده است . از جمله : طبق اصول گوجوکای ، کلیه موجودات عالم از دو نیروی " گو" بمعنی سختی (که نیروی مثبت است) و "جو" بمعنی نرمی (که نیروی منفی است) برخوردار می باشند . هنگام مبارزه به خاطر دفاع از سلامتی خویش نیروی " گو" به حمله و نیروی " جو" به دفاع تبدیل می گردند و ترکیب این دو یعنی "گوجو" به روحیه صلح طلبی منتهی می شود که انسان را از جنگیدن منع میسازد. 

     استادگوگن یاماگوچی 

  استاد بزرگ گوگن یاماگوچی در 20 ژانویه 1909 در شهر کاگوشیها ، منطقه جنوبی کیوشو متولد شد . در همان جوانی علاقه شدید خود را به ورزش های رزمی نشان داد . در اوائل دوران مدرسه شروع به تمریم کن دو نمود و در همین دوران بود که شروع به فراگیری کاراته زیر نظر آقای ماروتانجار اهل اوکیناوا کرد . آقای مارونا که سبک گوجو را تمرین میداد ، جذب اخلاق جدی او شد و هرآنچه را که در گوجو میدانست به ایشان آموخت . در سال 1931 و در 22 سالگی ، استاد گوگن یاماگوچی به موسس سبک گوجو ، استاد شوجن میاگی معرفی کردند که تاثیر به سزائی در ادامه کار او داشت تا فبل از این معرفی او فقط جهت سخت گوجو و تمرینات فیزیکی را درک میکرد ولی بعد از این ملاقات ، مصمم شد که خویش را از نظر روحی نیز تعلیم دهد. او به قدری مورد احترام استاد میاگی بود که به دلیل یادگیری دقیق قسمت سخت کاراته به لقب گوگن (به معنی سخت) از سوی استاد میاگی ملقب گردید. بعدها استاد میاگی ، او را به عنوان جانشین خود در کاراته ژاپن انتخاب کرد. استاد گوگن یاماگوجی کاتای " تاب کیوکو " را برای محصلین مبتدی ابداء نمود تا انها برای کاتاهای پیشرفته آمادگی پیدا کنند. او عقیده داشت که جسم و روح انسان به یکدیگر مربوط بوده و از طریق تنفس درست و تمرکز ، ما قادر به درک بهتر اصول کاراته میباشیم. به همین دلیل مدارس گوجو از تمرینات مخصوص تنفس به نام "ایبوکی" استفاده میکنند که هدف آن عبارتست از تمرکز تمامی قدرت فیزیکی در یک نقطه و رساندن ذهن و بدن به فرمی که هر دو حکم واحد را ایفا کنند.

   سایکو شیهان گوشی یاماگوچی

   استاد گوشی یاماگوچی سومین فرزند بنیانگذار و استاد بزرگ گوگن یا ماگوچی روز 28 سپتامبر روز 1942 در شین جینگ منچوری متولد شد . سال 1951 و در سن 8 سالگی شروع به تمرین کاراته در باشگاه سن زوکو در آساکوسا نمود. در سال 1957 به دریافت کمربند سیاه دان یک و در سال 1969 دان دو را نائل گردید و در سال 1962 موفق به دریافت دان 3 شد و مربی گردید . ایشان در سال 1963 وارد  دانشگاه نیهون شده و شروع به تحصیل در رشته مطالعات سینمایی در دانشکده هنر کرد. در حین تحصیل ، تدریس کاراته در یک باشگاه آمریکایی را بمدت یک سال به عهده گرفت. بعد از بازگشت به ژاپن ، تدریس استاد در باشگاه های مختلف گوجوریو را ادامه داد . او در سال 1969 از دانشگاه فارغ التحصیل شد و در همان سال به عنوان شیهان دست یافت و پس از آن در هون بو (باشگاه مرکزی) تمام وقت به توسعه و ارتقاء گوجوریو پرداخت . استاد یاماگوچی به عنوان مدرس و داور رسمی فدراسیون جهانی کاراته و فدراسیون کاراته ژاپن به بیش از 40 کشور انتخاب شده به لقب سایکوشیهان درIKGA) ) دنیا جهت تدریس سفر نموده است.   در سال 1990 ایشان به ریاست انجمن گوجوکای ژاپن و انجمن بین المللی کاراته گوجوکای دو انجمن مذکور نائل گردید. سایکوشیهان تا سال 2002 چهار بار به ایران سفر کرده اند نخستین بار در سال 1991 پس از یک سمینار فنی بزرگ و در جمع خبرنگاران اعلام کردند "من گوجوریوی ایران را مثل ژاپن دیدم" . در سال 1995 در اصفهان و در سالهای 2000و 2002 در تهران بزرگترین سمینار فنی را با شرکت 300 نفر از مربیان مرد و زن برپا نمودند.

   شیهان محمدی بقا 

  علی اکبر محمدی بقا در 25 اردیبهشت 1332 در تهران متولد شد . ورزش را از 12 سالگی با کشتی شروع کرد و تا 16 سالگی ادامه داد. در سن 17 سالگی به کاراته روی آورد و به عناوین قهرمانی کشور در کاتا و کمیته و عضویت تیم ملی رسید.   در سال 1368 تغییر سبک داده و پس از تمرین و مطالعه کافی در توکیو ، گوجوریو را انتخاب نمود و تمرینات را زیر نظر سایکوشیهان گوشی یاماگوچی آغاز کرد.   بنیان گذار گوجوریو کاراته در ایران در حال حاضر رنشی شیهان میباشد. ایشان اولین داور بین المللی ایران بوده و موسس کمیته داوری در فدراسیون کاراته ایران هستند.